Atlanta Motorfabrikk: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 25: | Linje 25: | ||
* Neptun - Firetakter raaoljemotor. | * Neptun - Firetakter raaoljemotor. | ||
[[Fil:1911 Atlanta motor.jpg|thumb]] | [[Fil:1911 Atlanta motor.jpg|thumb|Reklame Atlanta 1911]] | ||
[[Fil:1911_Selger_Thor.jpg|thumb]] | [[Fil:1911_Selger_Thor.jpg|thumb|Atlanta tok seg av restlageret av motorer fra Thor Motorfabrik i 1911]] | ||
[[Fil:1912_Varemerke.jpg|thumb]] | [[Fil:1912_Varemerke.jpg|thumb|Atlanta registrerte Atlanta som varemerke i 1912]] | ||
[[Fil:1912_flytting.jpg|thumb]] | [[Fil:1912_flytting.jpg|thumb|Atlanta motorfabrik flytter - 1912]] | ||
[[Fil:1912_Atlanta_raaolje.jpg|thumb]] | [[Fil:1912_Atlanta_raaolje.jpg|thumb]] | ||
[[Fil:1912_Atlanta_bensin.jpg|thumb]] | [[Fil:1912_Atlanta_bensin.jpg|thumb]] |
Revisjonen fra 19. feb. 2018 kl. 23:14
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Atlanta Motorfabrik, Holmboe & Bentsen
Startet i Dronningens gate 14, og flyttet til Skippergata 14.
Spesialiserte seg på lettbygde motorer som gikk på parafin.
A/S Atlanta Motorfabrik
Skippergata 14
Forretningen grunnlagt i 1910 av ingeniør Carl Bendtsen, motorkonstruktør, født 1874 i Danmark. Atlanta motorfabrik, Homboe og Bendtsen, personlig selskap frem til stiftelsen av AS Atlanta Motorfabrik 1. April 1916.
De bygget i følge "Stasjonær og Båtmotorer" motorer med elektrisk tenning og sugeforgassere. Og de hadde høy kompresjon og var dermed solid bygget.
Noen eksemplar av Atlanta motoren ble satt sammen i Risør.
Modeller
- Atlanta Special - Bensinmotor 2 og 3 Hk
- Pan - Totakter
- Neptun - Firetakter raaoljemotor.