MediaWiki-API-resultat

Dette er HTML-representasjonen av formatet JSON. HTML er bra for feilsøking, men ikke passende for bruk i applikasjoner.

Angi parameteren format for å endre utdataformatet. For å se ikke-HTML-representasjonen av formatet JSON, sett format=json.

Se den fullstendige dokumentasjonen eller API-hjelpesiden for mer informasjon.

{
    "batchcomplete": "",
    "continue": {
        "gapcontinue": "Reilstad_Motorfabrikk",
        "continue": "gapcontinue||"
    },
    "warnings": {
        "main": {
            "*": "Subscribe to the mediawiki-api-announce mailing list at <https://lists.wikimedia.org/postorius/lists/mediawiki-api-announce.lists.wikimedia.org/> for notice of API deprecations and breaking changes."
        },
        "revisions": {
            "*": "Because \"rvslots\" was not specified, a legacy format has been used for the output. This format is deprecated, and in the future the new format will always be used."
        }
    },
    "query": {
        "pages": {
            "527": {
                "pageid": 527,
                "ns": 0,
                "title": "Real Motorfabrikk",
                "revisions": [
                    {
                        "contentformat": "text/x-wiki",
                        "contentmodel": "wikitext",
                        "*": "[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammel\u00f8s|48x48px|h\u00f8yre]]\n[[Fil:1934 Real ny bensinmotor.png|alt=Real med ny bensinmotor for kj\u00f8ret\u00f8y i 1934|miniatyr|Real med ny bensinmotor for kj\u00f8ret\u00f8y i 1934]]\n[[Fil:1935_Real_motoren.jpg|thumb|Reklame fra 1935]]\n[[Fil:real_motorfabrikk_1948.jpg|thumb|Reklame fra 1948]]\n[[Fil:real_motorfabrikk_1958.jpg|thumb|Utklipp fra 1958]]\n[[Fil:1958 Real Motorfabrikk.png|alt=Utklipp fra Fiskaren 1958|miniatyr|Utklipp fra Fiskaren 1958]]\n[[Fil:1957 Real flytter.png|alt=Real flytter til Horten i 1957|miniatyr|Real flytter til Horten i 1957]]\nStiftet som L. Nesset Mek Verksted i 1910 i Ulsteinvik, og produserte Record-motoren, som senere ble kj\u00f8pt og videref\u00f8rt av Ole Synnes. \n\nNesset startet med konstruksjon av Real i 1917, og etablerte seg i \u00c5lesund i 1920. Fabrikken ble flyttet til Oslo i 1923, og de startet seri\u00f8s produksjon av motorer. Real flyttet til Horten i 1957  i en man\u00f8ver delvis orkestrert av industridepartementet, finansdepartementet, samt l\u00e5n fra kommunen og tilskudd fra \"telefonpengene\" etter telefonselskapet. En kilde sier at Real hadde forventninger om en produktivitetsforbedring under produksjonen som aldri kom, og dermed solgte de motorene til under kostpris, med en forventning om at de senere skulle f\u00e5 ned produksjonsprisen. Real hadde en stor eksportandel av motorene sine, og hadde lokale representanter i Danmark og p\u00e5 Island. Real var ogs\u00e5 en av de som benyttet uttrykket \"Det er tankel\u00f8st og un\u00f8dvendig \u00e5 kj\u00f8pte utenlandsk arbeide\".      \n\nReal Motorfabrikk ble sl\u00e5tt konkurs i 1960, og det var skriverier i avisene lenge etter konkursen. Fabrikken i Horten ble solgt p\u00e5 tvangsauksjon for 305000 kroner til Krag Maskinfabrikk.   \n\nDisponent p\u00e5 sluttet var Raidmar Nesset - 1957 til 1960.<ref>http://www.nb.no/nbsok/nb/36889f8942463acc30830ddb2958409b?lang=no#449</ref> Reidmar utvandret til Canada etter konkursen. I forbindelse med en rettssak han anla mot Horten Kommune etter konkursen omtalte han Horten kommune og politiet i s\u00e5 sterke ordelag at han ville blitt blitt b\u00f8telagt om han hadde v\u00e6rt i Norge. \n\nDommeren skrev ''\"Da han har emigrert til Canada, finner retten det hensiktsl\u00f8st \u00e5 b\u00f8telegge ham. Retten finner at saks\u00f8kerens prosessfullmektig ikke burde ha medvirket til dokumentasjon av saks\u00f8kerens upassende uttalelser og utilb\u00f8rlige angrep. P\u00e5 grunn av de s\u00e6rlige forhold som er oppst\u00e5tt for prosessfullmektigen ved at hans part under sakens gang er emigrert, har retten etter omstendighetene funnet det tilstrekkelig \u00e5 p\u00e5tale forholdet.\"''\n\n== Real-motoren. ==\n\nReal Motorfabrikk produserte 4-takt bensin-, og parafin-motorer p\u00e5 1, 2 og 4 sylindre. Det ble ogs\u00e5 produsert 4-takt luftkj\u00f8lte dieselmotorer p\u00e5 lisens fra Tyske Hatz  p\u00e5 slutten av 1950 tallet.  \n\nI en egenreklame fra 1930 skriver fabrikken:\n\n''\"Startet sin virksomhet i \u00c5lesund \u00e5ret 1920, men flyttet i 1923 til Oslo. Til sine n\u00e5v\u00e6rende lokaler, hvor den driver fabrikasjon av sitt rikholdige i typer og st\u00f8rrelser vesentlig 4 takts motorer for maritim og stasjon\u00e6r drift. Real-Motoren har magnettenning og kan kj\u00f8res p\u00e5 s\u00e5vel parafin som bensin i et et rikt utvalg av i st\u00f8rrelser.'' \n\n''Encylindret fra 2 til 8 hk., tocylindret fra 5 til 18 hk. og fircylindret fra 12 til 50 hk. Real Motoren har tross synkende kj\u00f8pekraft hos publikum, tross den knivskarpe konkurranse med inn og utenlandske fabrikata, sl\u00e5tt igjennem, p\u00e5 grunn av sine fremragende egenskaper, sin flotte konstruksjon og sitt smakfulle sammentrengte ytre, og leveres nu til mindre fiskeb\u00e5ter, trafikk-, tur-, og lystb\u00e5ter, rundt hele Norges kyst.'' \n\n''Dessuten til den norske Marine og Tollvesenet, Statens havnevesen m.fl. offentlige institusjoner, s\u00e5vel som for stasjon\u00e6r drift. Dessuten i flere \u00e5r eksporteret til utlandet, bl.a. til Kina, Syd Amerika, Island, og F\u00e6r\u00f8ierne. For \u00e5 m\u00f8te de stadig \u00f8kende krav p\u00e5 motorteknikkens omr\u00e5de, har fabrikken g\u00e5tt til anskaffelse av helt moderne hurtigg\u00e5ende presisjons-maskiner for fremstilling av de forskjellige deler, maskiner som tilsikrer den mest minuti\u00f8se n\u00f8iaktighet av de delene som bare fremstilles av de beste sort materialer, og derfor vil en reservedel til Real-motoren altid passe.''\n[[Fil:1959 Real Motorfabrikk.png|alt=Real Motorfabrikk (1959)|miniatyr|Real Motorfabrikk (1959)]]\n''Real-motorens konstruksjon er og hele tilblivelse skyldes fabrikkens disponent Lars Nesset som nu gjennem 25 \u00e5r helt har ofret sig for motorfabrikasjon, og han er nu gjennem utallige eksperimenter kommet frem til denne ideelle motortype som heltut svarer til sitt fikse navn - en R\u00e9al Motor. Fag- og dagpressens hedrende omtale i forbindelse med Real-eiernes ros, vidner om at herr Nesset har n\u00e5dd sit m\u00e5l: \u00e5 fremskaffe en motortype som anbefaler sig selv\".''\n\n== Real Diesel ==\nReal tegnet en avtale med tyske Hatz om lisensproduksjon av Hatz luftkj\u00f8lte dieselmotorer. \n\n== Modeller ==\n* Junior 2 og Junior 4\n* E \n\n== Personer ==\n* Lars Nesset\n* Raidmar Nesset\n* Kjell Hox (Startet Kellox) Disponent fra 1947 til 1950\n\n== Referanser / Kilder ==\n<references />\n*[[Fil:1959 Real motorfabrikk.png|alt=Reklame for luftkj\u00f8lt diesel (Fiskaren 1959)|miniatyr|Reklame for luftkj\u00f8lt diesel (Fiskaren 1959)]]Fiskeriene med tilknyttede n\u00e6ringer. \n* Nasjonalbiblioteket\n\n[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]\n\n[[Kategori:Norske motorprodusenter]]\n[[Kategori:Oslo]]\n[[Kategori:Horten]]\n\n''F\u00f8rste bidrag  22. apr. 2015 kl. 16:34\u200e''"
                    }
                ]
            },
            "676": {
                "pageid": 676,
                "ns": 0,
                "title": "Reidulffs Motorfabrik",
                "revisions": [
                    {
                        "contentformat": "text/x-wiki",
                        "contentmodel": "wikitext",
                        "*": "[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammel\u00f8s|48x48px|h\u00f8yre]]\n\n[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]\n\n[[Fil:1921 Reidulffs motorfabrik.png|miniatyr|Reidulffs motorfabrik og mek verksted]]\n\n'''A/S. Reidulffs Motorfabrik & Mek. Verksted'''\n[[Fil:1921 Reidulffs.png|alt=Notis fra Vestfold Arbeiderblad (1921)|miniatyr|Notis fra Vestfold Arbeiderblad (1921)]]\n\n\n-----\nUtskrift fra Sorenskriverens protokoll\n\nTil herr sorenskriveren i S\u00f8ndre Jarlsberg.\nVi tillater oss herved at anmelde til indf\u00f8relse<br>\ni firmaregistret det uansvarlige selskap:<br>\n\nA/S. Reidulffs Motorfabrik & Mek. Verksted,<br>\n\nhvis formaal er fabrikation og reparation av<br>\nmotorer og sagutstyr, samt forhandling av<br>\nmotorer og rekvisita.<br>\n\nSelskapets aktiekapital er kr. 36 000,00,<br>\nfordelt paa 36 aktier \u00e0 Kr. 1000,00, lydende<br>\npaa navn og fuldt indbetalt.<br>\n\nVedt\u00e6gterne er av 22. ds. Selskapets<br>\ns\u00e6te er N\u00f8ter\u00f8 (Kalvetangen pr. T\u00f8nsberg).<br>\nSelskapets styre bestaar av:<br>\n1. Kj\u00f8bmand Anders Firing, Stoltenbergsgate 12, T\u00f8nsberg, formand.<br>\n2. Bygmester Peder Pedersen, Stoltenbergsgate 36, T\u00f8nsberg.<br>\n3. Ingeni\u00f8r Andreas Reidulff, Jers\u00f8, pr. T\u00f8nsberg.<br>\nSelskapets firma tegnes av hvilkesomhelst to av styrets medlemmer i f\u00e6llesskap.<br>\nSom disponent er ansat ingeni\u00f8r Andreas Reidulff, der har selskapets prokura.<br>\nBekjendtgj\u00f8relser til medlemmerne sker ikke i offentlige tidender. <br>\nAktiernes oms\u00e6ttelighet er begr\u00e6nset if\u00f8lge vedt\u00e6gtenes \u00a7 4.<br>\nSom bilag f\u00f8lger:<br>\n1. Bekr\u00e6ftet utskrift av den kst. generalforsamlings protokol, <br>\nindeholdende vedt\u00e6gterne og legitimation for styret.<br>\n2. Erkl\u00e6ring fra styret overensstemmende med aktielovens \u00a7 15,2.<br>\n<br>\nT\u00f8nsberg den 23. august 1921.<br>\n<br>\nAnders Firing - P. Pedersen - Andr. S. Reidulff<br>\n<br>\nRegistreret idag.<br>\nS\u00f8ndre Jarlsberg sorenskriverembede T\u00f8nsberg, 10. september 1921.<br>\nSigurd Roscher, edsv.<br>\nStempelavgift kr. 360,00.<br>\n\nKilde: NK Onsdag 9 november 1921.\n\n== Personer ==\n\n* Anders Firing\n* P. Pedersen\n* Andr. S. Reidulff\n\n----------\u00a0''F\u00f8rste bidrag 8. aug. 2015 kl. 14:18\u200e''\n[[Kategori:Norske motorprodusenter]]\n[[Kategori:Vestfold]]\n[[Kategori:T\u00f8nsberg]]\n[[Kategori:Usikker]]"
                    }
                ]
            }
        }
    }
}